You know you’re onto something — and it’s pretty cool — when you’re called on by the big honchos in industry to deliver more of their products. With Midsona behind us, Slowly will now enable customers to "press play" on a wide range of natural, organic & better products at competitive prices.
Slowly is the only D2C service in the Nordics that offers monthly delivery of non-perishable household essentials that you need “on flow" all year round. [Yes, we know there is traditional grocery delivery available, but we intentionally focus on an important recurring slice of it, and do it better for our members].
Midsona is just one example — and an influential one — of a Nordic producer who shares our ethos and vision to help customers lead more sustainable, healthy lives. They supply a wide selection of consumer health and health-food brands, with focus on quality, that many of you already have in your homes.
From next month’s delivery, Slowly will offer brands such as Biopharma, The Humble Co., Yogi tea, with more to be rolled out. We already sell Helios, Friggs & Urtekram.
We have known for a long time that it is entirely possible to compete on price with the biggest stores for our portfolio of products, and our early collaboration with Midsona confirms this. Customers don’t want to be locked on price and selection by the controlling players — they want and deserve to have better, sustainable choices at fair prices. We will address this space in the market, gaining price leverage with important partnerships like Midsona, and by increasing volumes over time.
As Slowly’s supply and products lead, that gets me enthusiastic about the future, and what "Direct from Producer" partnerships like this will enable for our customers.
--
👉🏼 If you want to stay tuned with more business updates from Slowly, make sure to follow our LinkedIn page, and check out our Instagram and facebook too,
🐢 If you live in the Oslo region, we also welcome you to try out the experience of Slowly today.
🛒 Want to see more of the products? Check out the details in this post about what products we're looking at.
Ganske takknemlig blir man da når man får en journalist på besøk som tar seg tid til å stille vanskelige spørsmål, lytte og forstå, og lager en strålende artikkel.
Å bli omtalt i startup-magasinet SHIFTER.no er også veldig passende. For det er jo ikke bare nye handlemønstre hos kundene vi inviterer til. Vi inviterer også våre produsenter, leverandører og investorer til å tenke litt annerledes. Vi tar med oss et startup-mindset til helt hverdagslige greier.
Slowly tar også mål av seg til å bygge et selskap med positive ringvirkninger både opp og ned i verdikjeden.
Vi opererer ikke bare med tre P'er for People, Planet & Profit, men vi har lagt til den fjerde P'en - nemlig Pleasure. Skal man endre handlemønstre må det være motiverende og enkelt.
Varene vi bruker hele tiden hjemme kan ikke bare være billigst hele tiden, noen av dem må faktisk være digg.
Og for flere og flere er det at noe er digg tett knyttet opp mot Planet. Jeg lider kanskje av litt ekstrem spar-planeten-til-barnebarna, men jeg klarer ikke helt kose meg med noe som smaker godt om de kommer pakket i en kilo for mye plast som jeg må hive til brenning etterpå.
Så om du tar deg tid til å lese Per-Ivars velskrevne artikkel på Shifter.no, og etterpå tenker at dette kunne vært gøy å prøve, ja da vil vi veldig gjerne ha deg med. Stikk innom hjemmesiden vår og legg igjen eposten så går resten av seg selv.
]]>
Med Gryning plassert som et "etisk orientert abonnement på bedre dagligvarer til skuffer og skap" har vi fått med oss slagkraftige fagmiljøer, mediepersonligheter og fremoverlente leverandører for å skape endring.
Nå har vi en ambisiøs plan på bordet for en ny måte å handle på, hvor vi kan handle sammen - både for lommeboka, smaksløkene, helsa og planeten.
]]>Vi startet opp tidlig på året, og sammen med 100 pilotkunder har vi nå testet både produkter, utvalg, leveranse og kundeopplevelse i et drøyt halvår. Til alle dere som våget handle litt annerledes: TUSEN TAKK.
Dere har hjulpet oss sette tonen for hva vi skal gjøre, og enda viktigere, hva vi ikke skal gjøre.
Nå har vi en ambisiøs plan på bordet for en ny måte å handle på, hvor vi kan handle sammen - både for lommeboka, smaksløkene, helsa og planeten.
Hensikten er å bidra til raskere positiv endring i hele verdikjeden, simpelthen fordi det er det som trengs akkurat nå. Alle gode krefter på én gang må til, og vi skal tilby dette med ett enkelt klikk for å komme i gang.
Ideen Gryning sprang ut fra et knippe pappaer med et sterkt ønske om å gjøre det enklere å leve mer bærekraftig. Ved å ta grep rundt dagligvarer og forsyning av husholdninger fant vi et colombi-egg med potensiale til å nulle ut CO2 utslippene fra norsk oljesektor.
Men ikke nok med det. Ved å endre veien fra jord til bord for de beste produktene, fra de beste produsentene, kan vi også
Store ord for et lite team. Med bare 4 på jobb, to pappapermer gjennomført, mens vi har driftet og bygge tjenesten samtidig, sier det seg selv at det nå er tid for en ny fase.
Siden sommeren har vi hatt dialog med investorer med fremtidsvyer og guts og det er flere enn oss som tror det er rom for å handle annerledes i et marked på 200.000.000.000kr. Nå vet vi hvor vi skal, og stegene vi må ta de neste årene for å komme dit.
Vi har også funnet vårt forbilde i Amerika. Helt siden 2014 har Thrive Market gått motstrøms med robuste verdier og en etisk plattform i bunn. På veien har andre mer kommersielle (som f.eks. Instacart) fått mer oppmerksomhet, men i dag er Thrive Market i stødig vekst med over 1 million medlemmer, en svært robust drift, og alt fra Tony Robbins til John Legend og Demi Moore som kunder og investorer.
Vi melder oss inn i en klubb under fanen "Ethical Consumerism", og henvender oss til kunder som føler seg hjemme dér.
Det er en viktig bekreftelse på at det er smart butikk å drive med etikk og verdier i bunn. Med Gryning plassert som et "etisk orientert abonnement på bedre dagligvarer til skuffer og skap" har vi også fått oppmerksomhet fra slagkraftige fagmiljøer, mediepersonligheter og fremoverlente leverandører.
De forstår at tiden vi er i krever handling og er villige til å satse og skape noe annerledes. Vi gleder oss til å dele mer av dette i ukene og månedene som kommer.
Men bevisene for modellen vår ligger fortsatt i fremtiden. Derfor må vi ta grep nå for å befeste Gryning som en impact-by-design virksomhet.
Vi har besluttet at Gryning så raskt som mulig skal sertifiseres som B-Corp, og at vi skal jobbe med investorene for å vedtektsfeste ting som 1% for the planet, Founders Pledge og betydningsfulle grep innen Effective Altruism gjennom eksempelvis et corporate pledge med Giving what we can.
Slik sementerer vi intensjonen om at vår suksess aldri kan bli til et gammeldags kommersielt profitt-monster, og setter retningen for en virksomhet som bidrar positivt i alle retninger. Samtidig må vi være ydmyke overfor at vi trenger fart for å skape endring, og fart krever kapital - så balansen er avgjørende.
I vår neste fase ligger det bare ett eneste spørsmål igjen på bordet som avgjør om vi sammen vil bidra til en formidabel endring:
Er den moderne familien villig til å forsyne husholdningen litt annerledes for en bedre hverdag og en bedre planet uten å betale for mye?
Det høres innlysende ut, men det er vanskelig å endre rutiner og måtene vi gjør ting på. Man må rett å slett bare prøve. Vel over dørstokken går det oftest ikke lenge før den nye vanen har blitt gammel og en helt naturlig del av hverdagen.
Vi skal i hvert fall gjøre alt vi kan for å gi deg en god opplevelse. Håper du vil være med, så vi i løpet av høsten får bidra til å gjøre din hverdag enklere og mer bærekraftig uten at det skal koste skjorta.
]]>Hadde du kjøpt bukse av en som ikke fikk lov til å gå på do i arbeidstiden?
Det er kanskje satt på spissen, men for de fleste lever vi godt med å hoppe over enhver mental bakgrunnssjekk når vi handler på nett. Vi skal ha det. Nå. Billig. Instagram har mørnet oss. Vi jakter transaksjonen. Må ha. Har fortjent det tenker vi.
Det fører til historiene som vi hører fra Amazon i USA. Lettvinthet for oss som forbruker kommer foran bærekraftige arbeidsforhold for de som får varen hjem til oss. Det skreller marginene til de som utvikler nye produkter.
Derfor har vi en visjon forankret i «bevisst forbrukerisme». Å handle hos oss skal være et åpenbart beste valg, for de som velger å tenke seg om litt, og ikke lar seg styre av kortsiktig impuls.
Vårt bidrag skal være transparent og i balanse. Vi skal ha pakkelokaler med stemning av presanger, ikke pakkesel. Det er lurt å automatisere, men med mennesker på jobb har vi en mulighet til å løse flere av oppgavene som står uløst i forbrukersamfunnet, og samtidig yte en verdifull støtte til familier i tidsklemma.
Vi skal være innovative både i det hverdagslige og i driften sånn at resultatene våre leverer mer enn bare økonomisk gevinst.
Hva er dine forventninger til butikkene du handler av på nett?
Er du villig til å betale det frakten faktisk koster om du vet at du støtter en verdi-orientert verdikjede?
]]>
Denne sommern kan utvalgte områder i Norske storbyer få prøve seg på den siste megatrenden: alt mulig levert hjem på 10 minutter. Kavall.co og Foodora Markets leder an.
Hos Gryning syns vi dette er utrolig spennende, fordi vi har jobbet en stund med å gjøre det motsatte.
]]>Hos Gryning syns vi dette er utrolig spennende, fordi #lynlevering vil utfordre våre handlevaner. Men også fordi vi har jobbet en stund med å gjøre det motsatte, nemlig abonnement på #langvarer. La oss forklare litt, og dele 5 grunner til at vi også trenger det motsatte av lynlevering.
Denne sommern vil vi bli servert dagligvare av Kavall.co og Foodora Markets, som lover å ha en sykkel på plass på nulltid. I storbyene i det minste, hvor Foodora allerede har åpnet sin tiende "dark store" (via E24). Kjernen av virksomheten bud, og målet er volum. Middelet er vår utålmodighet, og tallene så langt tyder på at det virker.
Når vi klikker rundt i disse appene er det besnærende å kunne få levert en discokule og en ladekabel levert i samme slengen som Toro tomatsuppe og en Solo.
Men fra spøk til revolver. Tjenestene for slik "lynlevering" har vokst med rakettfart i Europa og nå kommer det for fullt til Norge, og vil utfordre oss til å prøve ut nye måter å handle på.
Vi har allerede sett hvordan Foodora har blitt en paraply for all takeaway, med alt det innebærer, men nå kommer det til dagligvare, sportsutstyr og bortimot alt annet du kan tenke deg. Det hele er en del av en startup-megatrend for å kapre "lastmile" - men det er en annen historie, som også har en klang av Facebooks "move fast, break things". Også her er Gryning litt motsatt.
Fordi vi gjør noe som ligner tenkte vi det var relevant å introdusere vårt tankesett rundt smart forsyning av husholdninger, med kunden, verdikjeden, kvaliteten og planeten i førersetet.
Her hos Gryning er hele gründerteamet småbarnsforeldre - vi har faktisk 10 unger mellom oss. For oss er 10 minutter for seint. Og ihvertfall om vi regner med den tiden det tar å finne og huske det vi skal plukke i appen med ett troll skrikende på hvert bein.
Vi må ha det i skuffen vi. Helst den nærmeste.
Derfor tror vi at "levert på 10 minutter" sikkert er nyttig i noen tilfeller, men at det må mer innovasjon til for å tilby relevante nye handlemønstre. Vi satser på abonnement på langvarer med månedlig levering. Vi har gått i motsatt retning, og tenker at det finnes en smartere måte å handle på. Det er av flere grunner.
Om det er på nett eller i butikk spiller ikke den store rollen. Med tidsklemma godt plantet på nakken trenger vi ikke flere handleturer. Likevel er det meste lagt opp på denne måten.
Vi vil ha færre rutineturer i butikken.
Lynlevering med gratis frakt er topp, men det koster å levere lite mange ganger. Det må hentes inn på den ene eller andre måten. Samme er det med mange besøk i butikk, impulskjøpene ved kassa drar opp husholdningens kostnader.
En smart forsyning av husholdningen som er gjennomtenkt, litt saktere, men forutsigbar og praktisk vil kutte kostnader.
Mange raske små transaksjoner på dagligvare driver volumet på hver enhet ned. Hvem trodde vi trengte en 5-pack med gulostskiver for 20 år siden? Det blir mer plast og mindre gjennomtenkt.
Vi vet at vi kan legge inn en stemme på fremtiden med lommeboka, men det er slitsomt, og tidsklemma tvinger frem raske valg. Derfor må vi nærmere de som lager maten, og informasjonen om verdikjeden må tydeligere frem.
Handler vi langvarer kan vi bruke litt mer tid på å beslutte riktig vare. Vi kan ha en mening om det som vi også kan smake. Da må vi være trygg på at vi kan få riktig mengde over tid, uten å måtte fylle handlekurven på nytt 3-4 ganger i uken.
Dette kan teknologi hjelpe oss med, til og med uten av vi behøver se så mye til den teknologien.
Modige, dyktige og innovative startups med mye kapital bak vil denne sommern utfordre byfolks handlevaner på en måte vi ikke har sett før.
Vi heier på alle til å prøve nye måter å handle på, og har lyst til å invitere til en liten løpende avstemming på hva du tror er best for familie, husholdning, samfunn og planet i årene som kommer.
Si hva du mener i kommentarene til denne bloggposten på Facebook eller LinkedIn.
(psst. Lik & følg mottas med 🙏🏼).
Når vi begynte å se på hvordan vi kunne gjøre en positiv forskjell i hverdagen til folk, landet vi i dagligvare. Det er få ting i hverdagen vi bruker mer tid og penger på. For å ikke snakke om klimaregnskapet fra jord til bord. Så hvordan kunne vi gjøre en forskjell?
Vi fant svaret i varene med lang holdbarhet som vi alle oppbevarer hjemme i skuffer og skap. Her så vi en mulighet for å tilby en bedre måte å handle disse varene på. En ny måte som er bedre for både forbruker og kloden.
Disse varene er nå grunnlaget for utviklingen av vårt sortiment. Men hva kaller vi disse varene? Kjølevarer, frysevarer, ferskvarer, tørrvarer. Alle er kjente begreper med en tydelig fellesnevner som skiller dem fra andre varer. I jakten på et fellesbegrep prøvde vi oss med det vi kjenner fra før.
Vi begynte med holdbare varer, men det brukes oftere på andre sted enn i dagligvare og ligger tett opp til bærekraft. Hyllevare er et annet begrep som føles nære, men referer først og fremst til en vare som er på lager.
På engelsk brukes pantry goods. Det blir "spiskammers-varer" på norsk. Rart og gammeldags. Og så funker det ikke for vaskepulver og sånt. Engelske "non-perishable goods" er også vanskelig å oversette til norsk. Ikke-forgjengelige varer svinger liksom ikke, og ville også bare gjelde mat.
Basisvarer, tilsvarende staple goods på engelsk, er relativt dekkende. Men definisjonen inkluderer egentlig alle varer som brukes til daglig av folk flest dvs. også ferskvarer som melk, brød og smør. I tillegg spørs det om for eksempel kaffebønner fra Tim Wendelboe kan gå under begrepet basisvarer uten å provosere?
Vi trenger et begrep som klarer å bære både basisvarer og kvalitetsvarer man bruker jevnlig. Alt fra oppvasktabletter, vitaminbjørner, til digg pasta og kaffebønner. Det bor noe i ordet langvarig, men langvarige varer blir litt mer rart enn smart.
Så datt plutselig lange varer ut. Det er også litt rart og høres først og fremst ut som et fysisk attributt som er målbart i centimeter. Men hva med langvarer, kunne det fungert som et helt nytt begrep som beskriver vårt sortiment?
Langvarer høres både dumt og genialt ut på samme gang. Samtidig er det noe befriende med enkelheten. Kanskje det vil fungere når vi begynner å bruke det. Uten bedre alternativer syns vi det er verdt å prøve. Derfor vil du høre mer om langvarer fremover.
Kjenner du igjen "langvarer" som en kategori av greier du trenger å bringe i hus hver måned? Vi vil gjerne høre hva du mener, gjerne på facebook eller instagram.
]]>Hans råd (kortet ned og presisert) var:
Vi heier på dette, og grunnen til at vi startet Gryning var nettopp for å utfordre gjenom en praktisk tilnærming til bærekraft i de to siste leddene av dagligvare-verdikjeden.
Her er hva vi gjør og planlegger gjøre:
Hos Gryning fokuserer vi på de holdbare varene i husholdningen. Altså "non-perishables". Som Cutters leverer den enkle klippen og ikke noe annet leverer vi det som ikke går ut på dato med det første; varer som varer. Ferskvare, frysevare, frukt og grønt det er gøy å handle andre steder.
Da kan vi levere Riktig Mengde basert på husholdningens behov, levert månedlig. Ved å handle mer av gangen blir det gode priser til forbruker, som understøtter bedre kvalitet, og da tror vi; mindre svinn.
Vi tror også det å ha riktig mengde av riktige varer i skapet hjemme vil føre til færre turer i butikken, som reduserer impulskjøp av små og hylle-pris-optimaliserte varer.
Vi har som mål å merke bedre enn noen andre. Men det er krevende.
Selv om vi startet med færre varer enn når Spar 800 åpnet på Gjettum i 1983, er det mye jobb å spore alt som spores skal. Verdikjede, CO2e/kg, fairtrade, allergier, hyllelevetid, vegansk, glutenfritt (eller "fri for gluten").
Vårt fortrinn er at vi bygger på verdens kraftigste e-handelsteknologi og bygger datamodellen fra bunnen. Da kan vi få til ting med vår lille varekatalog som vil være vanskelig for de store.
Vår visjon er komplett, troverdig og sporbar merking så forbruker kan ta bevisste valg. Vi lener oss mot andre utfordrere for inspirasjon, som f.eks. Provenance.org som jobber med å levere full sporbarhet på verdikjeder helt opp til forbruker i nettbutikker.
I dagligvare må det tenkes annerledes om det skal skje noe raskt tror vi. Derfor inviterer vi moderne familier i hele Norge til å bli med på en litt ny måte å handle på, med riktig mengde påfyll av varer som varer med kun en tung månedlig levering.
Får vi med oss husholdninger på et slikt "utklipp" av handlekurven skaper vi innkjøpsmakt, først i liten skala, etterhvert så det monner.
Vi tror at dersom 1000 husholdninger sier de vil kjøpe et større kvantum om gangen i en smartere emballasje, så vil produsentene endre seg fortere enn i dag. Vi tror også dette er bortimot umulig å eksperimentere med i etablerte verdikjeder.
Kanskje kjøper vi sammen inn 24 tonn AXA Økologisk havregryn på denne tiden neste år?
For å legge på ytterligere press etablerer Gryning smarte lokale pakke-fasiliteter så vi kan pakke smartere selv når kundene sier ja, men bransjen ikke følger med.
Her er det tøft å være liten, og dersom vi skal få til endring bør myndighetene tilpasse reguleringer og krav for å gjøre det mulig for startups og utfordrere å komme innpå.
]]>Her hos Gryning tenker vi litt annerledes om forbruk. Verden raser avgårde mot det magiske året 2030, og som barneforeldre vil vi gjerne gjøre litt ekstra for å overlate planeten i OK stand til disse små. Vi vil ha med deg og din familie på laget i en ny type bærekraftig, familievennlig forbrukerisme.
Men hvordan skal vi få tid til det? Da må vi mestre å gjøre mange ting på en gang. Hva om vi kunne bruke mindre tid på å handle, være trygg på maten vi serverer, vite at den er sunn (nok) og bærekraftig (nok), og absolutt trygg og rettferdig, slik at det ble noe kvalitetstid igjen i hverdagsjaget?
Vi bestemte oss derfor for å invitere 1000 familier til vårt første eksperiment hvor vi skal utforske om en forbruksvaner med alt på det tørre. Når vi lykkes og skalerer dette videre ut i Europa tror vi at mange små positive vaneendringer vil kunne nulle ut utslippet til den norske oljesektoren - 10.000.000 tonn CO2 årlig.
Vi starter med å tilby dere å få husholdningsvarer levert fra oss på en ny måte. Hos Gryning kan du "strømme" de kjedelige varene, og endel spennende også.
Vi trenger deres hjelp til å finne ut hva, hvor mye og hvordan, men bare tenk om du aldri trengte gå tom for kaffebønner, musli, makaroni eller mel igjen.
Vi jager ikke etter "next-minute-delivery", men tenker heller at vi kan sende "nok-neste-måned". Det må være lov å være litt Treig når det er til det beste for både lommebok og planet. Til gjengjeld skal vi sørge for at varene du strømmer fra oss alltid er Tilgjengelig i skapet hjemme hos deg, med minst mulig innsats fra din side.
Når vi gjør ting litt treigere får vi også muligheten til å utforske nye måter for sirkularitet. Hos Gryning kan du sende tilbake emballasjen når den er tom, og vi premierer dere for det. Kanskje barna er hjelperne våre i en ny sirkulær hverdag, der lommepengene blir til mens en ny type kildesortering trer frem?
Når vi ikke sender dere unødvendig med vann vil vi også sammen oppdage nye kategorier du kan ha i skapet, alltid for hånden. Kanskje vi sammen finner et tørt syltetøy, eller tørr appelsinjuice som du kan abonnere på jevnlig.
Med tørt kan vi også gjøre det trygt, både med tydelig allergimerking, og trygt forbruk gjennom hele holdbarhetsperioden til varen. Da gjør vi bådet maten tryggere og vi reduserer matavfall, samtidig som det skal føles trygt å ha et solid lager i tørrskapet uten frykt for at det går ut på dato.
Til slutt tror vi at gode nye vaner vil skapes ved at vi er Tydelige. Vi ønsker å være tydelige på klimafotavtrykk, smart anvendelse, ernæringshensyn, økologi, verdikjede og fair trade (for å nevne noe).
Høres ambisiøst ut? Det syns vi, men det må også til. Vårt team av barneforeldre har allerede startet opp og nå vil vi ha med deg også på laget.
]]>Fordi vi er en startup og ønsker å holde prisene lave for kundene våre er det visse ting vi ikke kan begynne med riktig ennå. For eksempel har vi skissert en rå-kul og kjempepraktisk transportboks vi har lyst til å levere i, men da må vi ha minst 1000 kunder på plass for å få prisen ned.
Derfor gjør vi det man i startup-verdenen kaller lean og hacker til noe med det vi har.
Det viktige for oss var å holde det praktisk og bærekraftig, så vi fikk laget sjablonger i tre og har en herlig manuell prosess med spraybokser for å få på litt branding.
Pappeskene er valgt ut for å romme omtrent innholdet i en skuff, og vi forsøker etter beste evne å pakke så smart vi kan så det blir enkelt for deg å pakke ut.
Det er mye vi skal forbedre med boksene våre, men for den første fasen gjør disse jobben. Det er også gøy at noen av våre mest ivrige kunder har kommet oss i forkjøpet på sirkularitet og sørget for at boksene også blir gjenbrukt flere ganger.
DET er noe vi liker og vi vil gjøre mer av.
Har du forslag eller innspill til hvordan vi kan ha den beste leveranseopplevelsen med boksene våre eller andre ting, så ikke nøl med å sende en kommentar på vår facebook-side, eller slå til med et forslag rett i vår forslagskasse her.
]]>Å bygge en ny tjeneste sammen med kundene for å utforsøke nye måter å handle på til det beste for individ, familie og planeten er ikke helt enkelt - men vi mener det er viktig å prøve ut ting på ekte tidlig, slik at vi kan justere basert på tilbakemeldinger.
Vi starter med et lite vareutvalg fokusert rundt frokost og kaffe og eksperimenterer med å levere varer med fokus på månedlig riktig mengde, og ikke nødvendigvis pris-punktet i hylla. Det i seg selv er en morsom utfordring.
Nå i rom-julen startet vi med å invitere en liten gruppe til pre-lansering med Gryning. I løpet av de neste månedene vil vi gradvis bli mer og mer synlig frem til vi har en god tjeneste bekreftet av dere som vi kan ta med til et større publikum.
Til alle dere som følger med og heier: Tusen takk! Vi gleder oss til fortsettelsen.
]]>