Hvorfor snakker vi om langvarer?

Hvorfor snakker vi om langvarer?

Når vi begynte å se på hvordan vi kunne gjøre en positiv forskjell i hverdagen til folk, landet vi i dagligvare. Det er få ting i hverdagen vi bruker mer tid og penger på. For å ikke snakke om klimaregnskapet fra jord til bord. Så hvordan kunne vi gjøre en forskjell? 

Vi fant svaret i varene med lang holdbarhet som vi alle oppbevarer hjemme i skuffer og skap. Her så vi en mulighet for å tilby en bedre måte å handle disse varene på. En ny måte som er bedre for både forbruker og kloden. 

Disse varene er nå grunnlaget for utviklingen av vårt sortiment. Men hva kaller vi disse varene? Kjølevarer, frysevarer, ferskvarer, tørrvarer. Alle er kjente begreper med en tydelig fellesnevner som skiller dem fra andre varer. jakten på et fellesbegrep prøvde vi oss med det vi kjenner fra før. 

Vi begynte med holdbare varer, men det brukes oftere på andre sted enn i dagligvare og ligger tett opp til bærekraft. Hyllevare er et annet begrep som føles nære, men referer først og fremst til en vare som er på lager.  

På engelsk brukes pantry goods. Det blir "spiskammers-varer" på norsk. Rart og gammeldags. Og så funker det ikke for vaskepulver og sånt. Engelske "non-perishable goods" er også vanskelig å oversette til norsk. Ikke-forgjengelige varer svinger liksom ikke, og ville også bare gjelde mat.

Basisvarer, tilsvarende staple goods på engelsk, er relativt dekkende. Men definisjonen inkluderer egentlig alle varer som brukes til daglig av folk flest dvs. også ferskvarer som melk, brød og smør. I tillegg spørs det om for eksempel kaffebønner fra Tim Wendelboe kan gå under begrepet basisvarer uten å provosere? 

Vi trenger et begrep som klarer å bære både basisvarer og kvalitetsvarer man bruker jevnlig. Alt fra oppvasktabletter, vitaminbjørner, til digg pasta og kaffebønner. Det bor noe i ordet langvarig, men langvarige varer blir litt mer rart enn smart.

Så datt plutselig lange varer ut. Det er også litt rart og høres først og fremst ut som et fysisk attributt som er målbart i centimeter. Men hva med langvarer, kunne det fungert som et helt nytt begrep som beskriver vårt sortiment?

Langvarer høres både dumt og genialt ut på samme gang. Samtidig er det noe befriende med enkelheten. Kanskje det vil fungere når vi begynner å bruke det. Uten bedre alternativer syns vi det er verdt å prøve. Derfor vil du høre mer om langvarer fremover. 

Kjenner du igjen "langvarer" som en kategori av greier du trenger å bringe i hus hver måned? Vi vil gjerne høre hva du mener, gjerne på facebook eller instagram.


Bli med da vel

En ny hverdag til innboksen din

Vi deler og skriver flittig om spennende hverdagslige ting.

Vis meg hva dere gjør!